Je geraakt maar niet uit de startblokken... wat kan je er aan doen?

28-12-2022

Volgens Tony Robins is het gene dat het langste duurt om iets te bereiken is jouw voorbereiding op de verandering. Waarom blijven we ter plaatse trappelen in de startblokken?

Je kent vast wel de goedbedoelde, ongevraagde adviezen. Je krijgt maar al te vaak te horen dat je dit of dat maar eens moet doen, en dan zal het wel lukken. We proberen het vol goede moed ( of niet) en tja het lukt niet, of we kunnen ons er niet aan zetten. Waarom het nou niet lukt en we daar ongelukkig om worden, is omdat we enkele stappen overslaan.

Wilskracht

Is het omdat we de wilskracht niet hebben? Je zou het je toch gaan afvragen. Hoe vaak krijg je ook niet da verwijt na dat goedbedoelde advies dat het je niet lukt omdat je de wilskracht niet hebt? Tuurlijk heb je die wel. Je laat het maken van die verandering zelfs over aan je wilskracht. Maar... het werkt niet. Wilskracht alleen is niet genoeg.

Gedachten en gedrag

Ons gedrag, wat we doen en hoe we reageren, wordt aangestuurd door onze bewuste en onbewuste gedachten. Je gedrag verander je niet even op 1 2 3.Als je dat toch wil proberen, kost dat je veel energie en moeite. En wees eerlijk energie hebben we in onze veeleisende maatschappij vaak niet over. Hoe kunnen we ons gedrag op een duurzame manier veranderen? Dat kan in 5 stappen.

1. Word je bewust van het gedrag dat wil veranderen.

2. Onderzoek welke gedachten/zelfbeeld/overtuigingen dat gedrag aansturen
3. Verander je gedachten door bijvoorbeeld mindfulness, hypnose of NLP toe te passen.
4. Bouw nieuwe gewoontes op.
5. Evalueer en beloon jezelf

Je brein houdt je voor de gek!

Je brein houdt jou voor de gek op verschillende manieren.

1. Het probleem dat je wil aanpakken, is niet het echte probleem

Onze hersenen zijn lui. Wat op het eerste gezicht het probleem is, is in werkelijkheid vaak een symptoom van een onderliggend probleem. Als je dat makkelijke en voor de hand liggend probleem wil fixen is dat zo'n beetje als de symptomen van een ziekte gaan bestrijden zonder het onderliggend lijden aan te pakken. Het lost niets op. Integendeel het levert je alleen frustratie en chaos op.

2. Je zit jezelf in de weg; je saboteert jezelf.

Waarom je geen vooruitgang boekt, desondanks je wilskracht, is omdat je onbewuste gedachten hebt die jou tegenhouden. Dit alleen al ontrafelen is erg krachtig maar kost ook tijd. Het loont zeker de moeite om dit eens te onderzoeken. Dit is voer voor een ander blogbericht. :)

Pijn als motivatie?

De pijn op zich is geen motivator. Waarom zou je denken? Pijn willen we toch helemaal niet?

Pijn is onderdeel van onze comfortzone. Wat helpt is onze comfortzone verleggen. Stel je grenzen en stel jouw regels. Dat zijn krachtige motivatoren.

Persoonlijk geloof ik niet dat de pijn groot genoeg moet zijn om te veranderen, want net als bij fysieke pijn, verlamt grote pijn. Pijn schakelt je logisch denken uit. Het motiveert niet. Anders zouden er ook geen wanhoopsdaden zijn lijkt me.

Wat motiveert dan wel;

1. Pijn vermijden

2. Plezier opwekken

Dus zorg voor een vooruitzicht waarin de pijn verdwijnt en plezier in de plaats komt.

Zoals Mo Gawdat het verwoordt; Geluk = de afwezigheid van lijden.

3 motiverende overtuigingen

Volgens Tony Robins zijn er drie overtuigingen die je je eigen moet maken voor je iets kan veranderen.

1. Iets MOET veranderen. Er is een pijn die je absoluut wil vermijden dus.

2. Ik KAN iets veranderen. Je moet er in geloven dat je in staat bent om het gene te veranderen dat je anders wil zien. Laat je niet ontmoedigen door vorige mislukte pogingen.

3. IK moet het veranderen. Geloof in jezelf en neem je verantwoordelijkheid. Je kan enkel veranderen waar je zelf verantwoordelijk voor bent.

Meer lezen?

De logica van geluk - Mo Gawdat

Je ongekende vermogens - Tony Robins

Maak een gratis website.